דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שירותי עורך דין משפחה- צו ירושה, עריכת צוואה 

מאת    [ 14/08/2012 ]

מילים במאמר: 686   [ נצפה 2964 פעמים ]

כיצד מתכוננים ופועלים במקרה של פטירה? לצד ההתמודדות הנפשית קיימת התעסקות משפטית שאינה קלה אף היא, וכרוכה בביצוע פעולות שונות להסדרת הטיפול ברכושו, נכסיו וחובותיו של הנפטר. רוב הפעולות הכרוכות בניהול צוואה או ירושה, ניתנות לביצוע באופן עצמאי, מבלי הפנייה לשירותים מקצועיים. עם זאת, ובגין מספר סיבות, מומלץ לפנות לעורך דין משפחה המתמחה בנושאי ירושה וצוואות, לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי מקצועי עבור התהליכים הללו.

צו ירושה הינו תעודה המפרטת את הזכויות לנכסיו של המוריש עבור היורשים המתאימים על פי חוק, ומהווה הצהרה רשמית מצד הסמכויות לעניין – בית הדין לענייני משפחה והרשם לענייני ירושה. הוצאתו של צו ירושה נדרשת במקרים בהם לא קיים מסמך המסדיר את חלוקת רכושו של המוריש מטעמו, דהיינו - צוואה, והוא משמש לצורך חלוקת רכושו של המנוח בהתאם לחוק הירושה הקובע מי הם היורשים החוקיים (בני זוג, צאצאים, הורים וכד'), וכן את אופן חלוקת הרכוש ביניהם. בקשה לצו ירושה יש להגיש בפני הרשם לענייני ירושה כשלצידה יש להעביר הודעות ליתר היורשים, וזאת על מנת לאפשר ערעור על הירושה החוקית לטובת צוואה מקורית מצד המוריש אשר עשויה להימצא אצל אחד מהם. הטיפול בהוצאת צו ירושה יכול כאמור להתבצע באופן עצמאי, אולם מומלץ לפנות לעורך דין משפחה המתמחה בנושא ירושה, אשר יוכל להסדיר ביתר קלות את הטיפול בבקשה, התפתחויות שונות כמו שינויים מצד היורשים לגבי חלוקת הרכוש, ערעור על צו הירושה, טיפול בחובות ובתשלומים אחרונים וכד'.

צו ירושה משמש כאמור רק במקרים בהם לא קיימת צוואה רשמית. צוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי מטעמו של המוריש, המפרט ומסדיר את רצונותיו והחלטותיו לגבי חלוקת רכושו ונכסיו לאחר מותו. עריכת צוואה מאפשרת חלוקה רשמית ומסודרת של נכסים ורכוש על ידי המוריש על פי רצונותיו ודרישותיו, כאשר באמצעות תכנון נכון, יכול המוריש להסדיר את חלוקת הרכוש באופן משתלם ונוח יותר ליורשיו, לדאוג לאחזקתם של יקרי הערך, להציב תנאים משפטיים לחלוקה ולמנוע מחלוקות ואי בהירויות משפטיות על ידי התייעצות עם עורך דין משפחה לענייני ירושה. קיימות 4 דרכים לעריכת צוואה, כאשר לכל אחת נהלים שונים לאופן הביצוע החוקי.


    • צוואה בכתב יד -  צוואה הנכתבת בכתב ידו של המוריש וחתומה על ידו. צוואה בכתב יד אינה מצריכה עדים, אולם בעיות בניסוח הצוואה עשויות להביא לאי תקינותה ואף לפסילתה. על כן, מומלץ להיוועץ עם עורך דין משפחה לענייני ירושה בטרם ההחלטה על ביצוע צוואה באופן הנ"ל.
    • צוואה בעדים – צוואה בעדים היא האופן המקובל והמומלץ לעריכת צוואה, באמצעות שטר צוואה מודפס, הנחתם בנוכחותם של שני עדים (שאינם יורשים ושגילם מעל ל-18 שנים). גם כאן מומלצים שירותיו של עורך דין משפחה, אשר יוכל לסייע בניסוח משפטי תקין של הצוואה, להעלות נושאים חשובים לשיקול בעת תכנון חלוקת הרכוש ולטפל בכל הנוגע להתנהלות מול הגורמים המשפטיים והממשלתיים המעורבים.
    • צוואה בפני רשות – צוואה הנערכת בעל פה או בכתב, בפני אחת מן הרשויות לנושא: שופט, רשם בבית משפט, חבר בית דין רבני או רשם לענייני ירושה.  ניתן להדפיס את הצוואה ולמסורה אצל אחת מן הרשויות לעיל, או לחליפין למסור אותה בעל פה, כאשר בתום התהליך מתקבל אישור על הצהרתו של המוריש.
    • צוואה בעל-פה – צוואה בעל פה תקפה ל-30 ימים מעת עריכתה, ומשמשת במקרים בהם מוערך כי נותר למוריש זמן קצר עד לפטירתו. צוואה בעל פה נערכת מול שני עדים, כאשר עליהם לרשום ולתעד את דברי המוריש ולהעביר דברים אלה לידי הרשם לענייני ירושה, כאשר גם כאן ישנם נהלים לאופן הניסוח אשר עשויים להשפיע על תקינותה של הצוואה.

 

הוצאתה לפועל של הצוואה נעשית על פי צו קיום צוואה, המוגשת בפני הרשם לענייני ירושה, והיא כוללת 4 העתקים של הטפסים להלן: טופס בקשת צו קיום צוואה, שוברי תשלום חתומים לנושא (ניתן להשיג בבנק הדואר או באינטרנט), תעודת פטירה, צוואה מקורית והודעות ליורשים, או לחליפין מסמך חתום על ידי היורשים החוקיים המעיד על אישורם לבקשת צו קיום צוואה. כמו כן, במקרה של ייצוג משפטי על ידי עורך דין משפחה, יש להמציא ייפוי כח ולספק העתק או מקור ב-4 העתקים.

עריכת צוואה בליווי עורך דין משפחה מאפשרת הסדרה מוקדמת של כל נושאי הרכוש, הכספים והנכסים, באופן מחושב וחוקי, ומקלה על ההתמודדות בעת הצורך. בין אם מדובר בעריכת צוואה, הוצאת בקשה לצו קיום צוואה או צו ירושה, מומלץ לפנות לעורך דין משפחה מוסמך אשר יוכל לסייע בתכנון ובביצוע ההליכים על הצד הטוב ביותר.  

ענת קלינסקי - תוכן שיווקי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב